بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس (عنوان در عکس های عکاسان هنری معاصر ایران)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده الهه عبداله آبادی
- استاد راهنما مهران مهاجر مهدی مقیم نژاد
- سال انتشار 1391
چکیده
در انتقال معنای عکس عنوان گذاری شده، عنوان می تواند چون عنصری مشخص کننده یا عاملِ سازنده و گاه تغییر دهنده ی معنا نقش ایفا کند و پیامِ آن در سطوح مختلفِ دستیابی به معنای نهایی اثر دریافت شود. از این رو نادیده گرفتن نقش آن در خوانش محتوای اثر هم چون حذف قسمتی از عکس است. این مطالعه، برای اولین بار در ایران و با هدف کلی بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس و با فرضیه ای میتنی بر برابر بودن نقش این دو در این کارکرد، انجام شده است. پژوهش حاضر در کشف روابط و جایگاه متقابل عکس و عنوان از روش توصیفی و آن جا که به بررسی تاثیرات متقابل عنوان و عکس در میدان مورد مطالعه ی خود _ عکس های هنری ارائه شده در گالری ها_ می پردازد، از روش تحلیلی استفاده می کند. یافته های این پژوهش به تبع فرضیه و سوالات آن به دو قسمت تقسیم می شود. اول و مهم تر آن که به معرفی عنوان به مثابه جزئی تفسیری و ارتباطی در کارکرد بیانی عکس می پردازد و دیگر آن که بسیاری از نظریات در این زمینه را قابل بسط به عناوینِ عکس های هنری ایران دانسته و با دسته بندی عناوین آن ها به دو گروهِ بیان گر و دلالت گر به این نتیجه می رسد که عنوان گذاری عکس های هنری ایران به گونه ایست که نقشی موثر در انتقال معنای آن ها دارد.
منابع مشابه
بررسی نقش و جایگاه عنوان در کارکردهای بیانیِ عکس
چکیده عنوان، در انتقال معنای عکس عنوانگذاریشده، میتواند چون عنصری مشخصکننده یا عاملِ سازنده و گاه تغییردهندهی معنا نقش ایفا کند و پیامِ آن در سطوح مختلفِ دستیابی به معنای نهایی اثر دریافت شود. از اینرو نادیدهگرفتن نقش آن در خوانش محتوای اثر، همچون حذف قسمتی از عکس است. مطالعات مختلفی با محوریت عنوانگذاری در دنیا انجام شده، اما تا کنون در ایران هیچ پژوهشِ منسجمی در این حوزه صورت نگرفتهاست...
متن کاملعکس، گفتمان، فرهنگ عنوان فرعی: تحلیل تاریخی کارکردهای گفتمانی عکس در ایران
عکاسی، نه یک شیوهی تولید مکانیکی تصویر، بلکه یک رویه ارتباطی است. با تحقیقاتی که پیرامون کارکردهای عکس در ایران شده است، به ندرت با تحلیلی کیفی بر تاریخ این رسانه مواجهایم. بنابراین، ضرورت پژوهشی، بر اساس واکاوی ساختارهای کلان جامعهی ایران ایجاب میشود. نگارندگان میکوشند، فضای غالب عکاسی را در اکنون آن [1]واکاوی کنند. بدین منظور از دریچهی «گفتمان» به آن نگاه میشود تا به این سؤال پاسخ ده...
متن کاملبررسی نقش و جایگاه عنوان در کارکردهای بیانیِ عکس
چکیده عنوان، در انتقال معنای عکس عنوانگذاریشده، میتواند چون عنصری مشخصکننده یا عاملِ سازنده و گاه تغییردهندهی معنا نقش ایفا کند و پیامِ آن در سطوح مختلفِ دستیابی به معنای نهایی اثر دریافت شود. از اینرو نادیدهگرفتن نقش آن در خوانش محتوای اثر، همچون حذف قسمتی از عکس است. مطالعات مختلفی با محوریت عنوانگذاری در دنیا انجام شده، اما تا کنون در ایران هیچ پژوهش منسجمی در این حوزه صورت نگرفتهاست...
متن کاملبررسی کارکردهای گوناگون عکس های مستند اجتماعی بر اساس کارکردهای زبان (نظریه ارتباطی یاکوبسن)
اگرچه مستندسازیِ وقایع و رویدادهای جامعۀ انسانی، از اهداف عکاسی مستند اجتماعی است؛ اما عکاس مستند اجتماعی، صرفا به رونگاری از واقعیت و وقایعنگاری گزارشگونه نمیپردازند؛ بلکه به گزینش و ترکیب عناصر و وقایع جامعۀ انسانی میپردازد و با قابگذاری بر قطعهای از واقعیتی اجتماعی در لحظهای معین از زمان، عکسی میآفریند که مخاطب را به تماشا، تفکر، تأمل و داوری فرامیخواند و حتی میتواند واکنشِ عملی او ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023